avatar
Куч
431.50
Рейтинг
+176.01

TAYLQEI

Мақолалар

ОРГАНИЗАЦИЯ И КОНТРОЛЬ САМОСТОЯТЕЛЬНОЙ РАБОТЫ СТУДЕНТОВ ПО РУССКОМУ ЯЗЫКУ В ТЕХНИЧЕСКИХ ВУЗАХ

ТАЙЛҚЭИ

Программа реформ в области образова­ния, новые подходы к образованию, новые требования, выдвигаемые к подготовке кад­ров, ставят большие задачи, как перед профес­сорско-преподавательским составом, так и перед студенческим коллективом в организации качественного учебно-воспита­тель­ного про­цесса при подготовке инженерных кадров выс­ших учебных заведениях. Подготавливаемые на основе этих задач инженерные кадры должны отвечать всем требованиям совре­менного научно-технического прогресса. По­этому процесс обучения в высших учебных заведениях должен строиться так, чтобы  отвечал тре­бованиям эпохи.


ИНСОН АХЛОҚ-ОДОБИ ВА ФАЗИЛАТЛАРИ ШОИРАЛАР ТАЛҚИНИДА

ТАЙЛҚЭИ

Маълумки, ҳар қандай макон ва замонда инсон ахлоқ-одоби, иймон-эътиқоди, фазилатлари ўрганилган, ибратли жиҳатлари тарғиб-ташвиқ қилинган. XIX асрнинг 20-40 йилларида ижод қилган иқтидорли ўзбек шоиралари, жумладан Жаҳон отин—Увайсий ва Нодирабегим аёлларнинг жамият ва оилада тутган ўрнини ўша давр талаби асосида тараннум этишган. Зеро, аёлларнинг ахлоқ-одоб ва фазилатлари хусусидаги ўзига хос ибратли ғоялари ҳозирги глобаллашув даврида ҳам ўз аҳамиятини йўқотмаган. Чунончи Увайсий ижодида ўзбек аёлининг ижтимоий аҳволи ва маънавий фазилати ифода қилинган. «Анор» шеърида шоиранинг фалсафий мушоҳадаси намоён бўлади:


Основные проблемы философии техники

ТАЙЛҚЭИ

     Начнем с рассмотрения вопроса о различении естественного и искусственного. Технические объекты, артефакты, как правило, имеют физико-химическую природу. Развитие биотехнологий показало, что артефакты могут иметь также биологическую природу, например, при специальном выращивании колоний микроорганизмов для их последующего использования в сельском хозяйстве. Рассматриваемые в качестве физических, химических, биологических явлений технические объекты в принципе не отличаются от природных явлений. Однако здесь есть большое «но». Хорошо известно, что технические объекты представляют собой результат опредмечивания человеческой деятельности. Иначе говоря, артефакты есть символы специфики человеческой деятельности. Следовательно, их необходимо оценивать не только с природной, но и с социальной точки зрения. Техника — это человек, но не в его непосредственном, а в символическом бытии. Какой оценки, положительной или отрицательной, заслуживает феномен технико-символического бытия человека? Как выясняется, поставленный вопрос не имеет однозначной оценки. М.Хайдеггер обычно акцентировал свое внимание на том, что техника противостоит человеку как «постав», через технику человек как бы отказывается от своего подлинного существования. Поэтому неудивительно, что развитие техники ведет человека ко все более неразрешимым проблемам. Для Хайдеггера техника есть неподлинное существование человека. В нашем понимании техника есть символическое бытие человека, но это бытие именно человека. Она — его судьба и, добавляют оптимисты, неплохая судьба. Техника «вооружает» человека, она делает его более сильным, быстрым, высоким. Тем не менее и при такой оценке значения техники возникают многочисленные коллизии. Ведь есть отрицательные последствия техники, а они ослабляют человека в том или ином отношении, укорачивают продолжительность его жизни. Если допустить, что современный человек никогда не откажется от своих технических завоеваний, то придется признать необходимость оптимального сочетания разнообразных последствий технического бытия человека. Факт символического бытия человека в его артефактах с философских позиций является, пожалуй, самым фундаментальным. Впрочем, нет оснований считать, что он изучается достаточно интенсивным образом.


Cеминарлар ишчанлик рухида ўтди

ТАЙЛҚЭИ

      Давлатимиз мустақиллигининг маънавий асосларини мустаҳкамлаш, миллий қадриятларимиз, анъана ва урф-одатларимизни асраб-авайлаш, ёш авлод қалбига она юртга муҳаббат, миллий ғояга садоқат туйғуларини чуқур сингдириш ҳамда ғоявий ва ахборот хуружларининг мақсадларини фош этиш, ёшларни ҳушёрлик ва огоҳлик руҳида тарбиялашга қаратилган маънавий-маърифий ишларни янада кучайтириш бугунги куннинг энг муҳим долзарб вазифаларидан ҳисобланади.


Ўзбек Миллий академик драма театрининг 100 йиллигига бағишланган ижодий учрашув

ТАЙЛҚЭИ

Ўзбек Миллий академик драма театрининг нафақат мамлакатимиз, балки Ўрта Осиё минтақасида профессионал театр санъатига асос солиш ва уни ривожлантириш, халқимизнинг бой маданий мероси ва анъаналарини асраб-авайлаш, юртдошларимиз, айниқса, ёш авлодимизни миллий ва умумбашарий қадриятлар, Ватанга муҳаббат ва садоқат руҳида камол топтириш, ёш истеъдодларни тарбиялаш борасидаги улкан хизматларини инобатга олиб ҳамда ташкил этилганининг 100 — йиллигини муносиб нишонлаш мақсадида Президентимизнинг 2014 йил 22 январдаги “Ўзбекистон миллий академик драма театрининг 100 йиллигини нишонлаш тўғрисида”ги ПҚ-2114-сонли Қарорига асосан жойларда Ўзбектеатр бирлашмаси билан ҳамкорликда Ўзбек миллий академик драма театрининг 100 йиллигига бағишлаб Қорақалпоғистон Республикаси, вилоятлар ва Тошкент шаҳри олий таълим муассасаларида театрнинг етакчи ва ёш ижодкорлари иштирокида ижодий учрашувлар ва театр ҳаётига бағишланган адабий-бадиий кечалар ўтказиб келинмоқда.


Основы содержания и принципы процесса подготовки будущих преподавателей ССПО

ТАЙЛҚЭИ

Анализ учебного процесса подготовки педагогических кадров в ряде высших технических учебных заведений Узбекистана позволяет охарактеризовать его как социально-педагогическую систему. Это процесс развития совместной деятельности преподавателя и студентов, который должен строиться основе принципа профессиональной направленности – ведущего принципа профессионального обучения. Учебный процесс должен предусматривать активную позицию личности студента в получении своей профессионально-педагогической квалификации. Обеспечение профессиональной направленности учебно-воспитательного процесса возможно и необходимо на трех уровнях: социально-педагогическом (отражение целей обучения студентов в учебных планах и программах); организационно-дидактическом (варьирование содержания, форм и методов обучения студентов на занятиях, их организация, реальные функции); личностно-деятельностном (активизация учебно-профессиональной деятельности студентов и информирующей деятельности преподавателей).


МАХСУС ФАН ЎҚИТУВЧИЛАРИНИ ТАЙЁРЛАШДА ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛЛОГИЯЛАРНИНГ ЎРНИ

ТАЙЛҚЭИ

Ўзбекистонда таълим-тарбия соҳасини ислоҳ қилишнинг асосий омилларидан бири “шахс манфаати ва таълим устуворлиги”дир. Бу омил давлатимизнинг ижтимоий сиёсатини белгилаб берганлиги туфайли таълимнинг янги модели яратилди.


ЮНЕСКО таърифига кўра: «Педагогик технология – бу таълим шаклларини жадаллаштириш вазифасини кўзлаган ўқитиш ва билимларни ўзлаштиришнинг барча жараёнларини техника ва инсон омилларида ва уларнинг биргаликдаги ҳаракатлари воситасида яратиш, татбиқ этиш ва белгилашнинг изчил методидир»


Модель учебно-методического комплекса бакалавра-педагога в техническом вузе

ТАЙЛҚЭИ

Реализация новой концепции многоуровневой подготовки кадров предполагает решение ряда содержательных и ор­ганизационных задач, одной из которых является создание учебно-методического обеспечения процесса подготовки специалиста. Причем речь здесь идет не столько о методических пособиях к новым курсам, соответствующим Государственному образовательному стандарту, сколько об учебно-методических комплексах, которые студент получает на каждом уровне своего образования.


Закономерности и условия формирования профессиональной мотивации у будущих преподавателей ССПО

ТАЙЛҚЭИ

Педагогическая практика утверждает, что успешность формирования профессиональной мотивации у студентов в значительной степени зависит от согласованного действия всех факторов, проявляющихся как педагогические зависимости, связи компонентов и этапов учебного процесса.


Как всякий педагогический процесс, формирование мотивации профессиональной деятельности представляет собой закономерную, последовательную, непрерывную смену следующих друг за другом состояний тех элементов, взаимодействие которых составляют основу формирования профессиональной мотивации у студентов вузов в учебном процессе. Этот процесс может считаться познанным в той мере, в какой познан механизм непрерывной смены состояний. Поэтому процесс формирования мотивации профессиональной деятельности у студентов, будущих преподавателей профессиональных колледжей, можно определить как происходящую по объективным законам смену актов обучения и воспитания, в ходе которой изменяются деятельность преподавателя, куратора и студента, а также качества студента как личности.


ОГОҲЛИК ДАВР ТАЛАБИ

ТАЙЛҚЭИ

Ўзбекистон Республикаси Ички ишлар Вазирлигининг 2014 йил 15 январдаги  “Ёшлар орасида гиёҳванд воситаларининг тарқатилишига қарши кураш тезкор-профилактик тадбирини ташкиллаштириш ва ўтказиш тўғрисида”ги кўрсатмасига биноан манфаатдор идора ва ташкилотлар билан ҳамкорликда Тошкент шаҳри олий таълим таълим муассасаларида талабаларнинг ҳуқуқий билимларини ошириш, улар томонидан ҳуқуқбузарликлар ва жиноятларнинг содир этилиши, гиёҳванд моддалар истеъмол қилинишининг олдини олиш мақсадида турли доирада учрашув, давра суҳбатлари ва ҳамкорлик тадбирлари ташкил этилмоқда.


ЮКСАК МАЪНАВИЯТ – ЁШЛАР ТАРБИЯСИНИНГ АСОСИЙ ТАЯНЧИ

ТАЙЛҚЭИ

Ҳаёт — жуда қизиқ, самимий, гўзал ва шунинг билан бирга зиддиятли ҳодисалар ҳам рўй берадиган саҳнага ўхшайди. Гоҳо шодлик, гоҳо эса ғам-ташвишлар гирдобида шахс ўзининг инсон деб аталмиш ролини ўйнаш билан бирга умр китобининг зарварақларини очавериб охирлаб қолганини ҳам сезмай қолади. Шу ўринда ҳар қандай инсон ўзи муаллифлик қилган ҳаёт китобини варақлаб, ундаги бахтиёр ва гўзал кунларни акс этганини кўришни ва ҳаётда яхши из қолдира олганини қалбан ҳис этиб, хотиржамликка берила олишини истайди.


Глобаллашув жараёни ва баркамол авлод тарбияси: муаммо ва ечимлар

ТАЙЛҚЭИ

Ўзбекистон Республикаси Конституциясининг 63-моддасида “Оила жамиятнинг асосий бўғинидир ҳамда жамият ва давлат муҳофазасида бўлиш ҳуқуқига эга” деб мустаҳкамлаб қўйилган. Дарҳақиқат, оилалари тинч–тотув ва фаровон ҳаёт кечирадиган жамиятдагина ҳамиша осойишталик, барқарорлик, тараққиёт, юксак салоҳият ва бунёдкорлик ҳукм суради.


Фуқаролик жамиятини шакллантириш, фуқароларнинг, шахснинг, оиланинг, провардида, барча инсонларнинг муносиб, фаровон ҳаётини таъминлаш энг олий  қадрият, мақсад ва вазифа ҳисобланади. Фарзандлар комил инсон бўлиб вояга етишади, оила асосий аҳамиятга молик бўлган марказий бўғиндир. Чунки бугунги илм-фан, техника тараққиёти шароитида фарзандларимизнинг ҳар томонлама мукаммал, зукко, билимдон, доно, ўзининг теран  ва мустақил позициясига эга бўлиши тақазо этилади. Ёшларимиз бундай олийжаноб сифатларга эга бўлиб улғайиши учун, энг аввало, оиланинг ўзида муносиб замин, тегишли маьнавий муҳит, шарт-шароит мавжуд бўлиши, комил инсонни тарбиялаб вояга етказадиган ота-она ҳам жисмонан, ҳам маънавий жиҳатдан соғлом, дунёқараши, савияси, ижтимоий-сиёсий даражаси етук  бўлиши зарур.


МАЪНАВИЯТ ОИЛАДАН БОШЛАНАДИ

ТАЙЛҚЭИ

Оила ва унинг жамиятда тутган ўрни ҳақида кўплаб мулохазалар, фикрлар айтилган. Ҳақиқатдан ҳам бу шундай муҳитки, унда Ватанни севмоқ, одамларни, табиатни қадрламоқ, ота-онага ҳурмат ва эҳтиромда бўлмоқ дарслари ўқитилади.


Оила қўрғонини қўриқлай олган йигит, Ватан қўрғони учун жонини ҳам қурбон қилади. Оналаримиз, опа-сингилларимиз ва қизларимизга бўлган меҳр-муҳаббати гулга киради, барг ёзади. Миллат оилада шаклланади.


Юксак эътибор - улкан самара

ТАЙЛҚЭИ

Президентимиз Ўзбекистон Республикаси Конституцияси қабул қилинганининг 21-йиллигига бағишланган тантанали маросимдаги маърузасида мамлкатимиз иқтисодиётини изчил ва барқарор ривожлантириш, халқимизнинг ҳаёт тарзи ва фаровонлигини яксалтиришда олиб борилган ислоҳотлар мазмун моҳияти катта қизиқиш билан ўрганилмоқда.


Юртбошимизнинг ушбу маросимдаги маърузаси барча юртдошларимиз қатори биз, педагогларни ҳам беҳад руҳлантириб юборди. Президентимиз томонидан 2014-йилнинг мамлакатимизда “Соғлом бола йили” деб эълон қилингани, шу муносабат билан аёлни, оилани, маҳаллани эъзозлаш ва мақомини янада юксалтириш юзасидан баён қилган кўплаб қимматли фикрлари барчамизнинг кўнглимиздаги гап бўлди. Айни пайтда маърузада билдирилган фикрлар ўз ҳаётини фарзанд тарбияси, маҳалла фаолияти билан боғлаган фаоллар зиммасига янгидан-янги вазифалар юклайди.


Оилани, фарзандни азиз билиш, унинг чароғбони бўлмиш аёлни эъзозлаш, унга алоҳида ҳурмат ва эҳтиром кўрсатиш халқимизга хос азалий эзгу фазилатдир.



БМТ ва Ўзбекистон: тенг ҳуқуқли ҳамкорлик алоқалари

ТАЙЛҚЭИ

      Мустақиллик йилларида Ўзбекистон Республикаси ўз миллий манфаатларини ҳисобга олган ҳолда ташқи сиёсатнинг мақсад ва вазифасини аниқ белгилаб олди,  дунёнинг  кўплаб давлатлари,  жаҳондаги нуфузли халқаро ташкилотлар билан ўзаро манфаатли, тенг ҳуқуқли ҳамкорлик алоқаларини йўлга қўйди.                                                                                          


1992 йилнинг 2 мартида мамлакатимиз дунёнинг  энг нуфузли ташкилоти бўлмиш Бирлашган Миллатлар Ташкилотига аъзо бўлди.    Мамлакатимиз тарихи, халқимиз ҳаётида муҳим воқеа сифатида қайд этилган ўша кундан бошлаб диёримиз байроғи Бирлашган Миллатлар Ташкилотининг Нью-Йоркдаги бош қароргоҳи олдида бошқа давлатлар байроқлари қаторидан жой олди. Бирлашган Миллатлар Ташкилоти – дунёдаги  умуминсоний манфаатлар асосида фаолият олиб борадиган энг нуфузли халқаро ташкилот бўлиб, 1945 йил 24 октябрда ташкил топган.


Внедрение новых педагогических технологий в преподавание курса «Теория и практика строительства демократического общества в Узбекистане»

ТАЙЛҚЭИ

Предмет нашего рассмотрения — изучение реальных преобразований государства на конкретном этапе, разработка теории и методики становления демократического Узбекистана, В теоретических аспектах преподавания курса построения демократического гражданского общества используются методы логического мышления, так как данный курс все время опирается на теоретические основы философии.


В педагогической практике используются несколько типов занятий. Один из них — модельный урок. Занятие проходит несколько ступеней обучения: подготовка к усвоению новых знаний, умений; их закрепление и систематизация; применение на практике. Формирование критического мышления у студентов имеет три части: вызов, осмысление, размыш­ления.


К определению уровней компетенций при подготовке кадров

ТАЙЛҚЭИ

В настоящее время подход к оценке и подготовке кадров, базирующийся на понятии компетенции, является одной из актуальных проблем в системе образования.


Компетенции– это личностные характеристики человека, его способности к выполнению тех или иных функций, типов поведения и социальных ролей, как, например, ориентация на интересы клиента, умение работать в группе.


Подкомпетенцией также подразумевают индивидуально-личностные характеристики такие, как умение работать в команде, креативность, коммуникабельность, так и навыки, например, умение вести переговоры или умение составлять бизнес-планы.


Проектирование и моделирование сценария проведения учебного занятия

ТАЙЛҚЭИ

Процессы моделирования и проектирования – самые важные технологии социально-педагогической работы. Моделирование — это метод исследования объектов разнообразной природы на их моделях. Прогнозирование же позволяет предусматривать результаты и вовремя устранять причины возникновения социально-педагогических проблем. Термин проектирование означает процесс разрабатывания того или иного проекта, реализация которого выступает как необходимый результат. Любой проект начинается с замысла, идеи. 


Дифференцированный подход в использовании новых информационных технологий

ТАЙЛҚЭИ

В Концепции углубления демократических реформ и формирования гражданского общества, представленной Президентом Узбекистана Исламом Каримовым на совместном заседании Законодательной палаты и Сената Олий Мажлиса 12 ноября 2010 года нашло отражение весьма важное положение о реформирование информационной сферы. В этой связи особую актуальность приобретает проблема введения в образовательный процесс новых информационных технологий.


За прошедшее десятилетие новые информационные технологии прошли невиданно быстрый путь совершенствования, постепенно внося принципиальные изменения в жизнь человечества в целом. Благодаря  дальнейшему усовершенствованию и практическому использованию новых информационных технологий  в виде Интернета весь мир превратился в одно доступное всем, известное во всех подробностях целое. Вместе с тем человечество находится в начале пути в мир неисчерпаемых возможностей повсеместного внедрения новых информационных технологий  в современную систему образования.


Фалсафий дунёқараш ва унинг инсон маънавий ҳаётидаги ўрни

ТАЙЛҚЭИ

     Дунёни бир бутун тасаввур қилишнинг фалсафий, илмий ва диний жиҳатлари бор. Агар дунёни яхлит тасаввур қилмоқчи бўлсак, уларни ўзаро бирликда қараш керак. Уларни фарқлаш асосида эмас, балки бирлаштириш, синтез қилиш асосида ўрганиш дунёни яхлит тушунишни ҳосил қилади. Бироқ бир бутун дунё тўғрисидаги тасаввурларимиз у тўғрисидаги фалсафий, илмий ва диний қарашлар орқали шаклланади. Улар ўртасидаги ўзаро бирлик, ҳамкорликка эришиш жуда мураккаб кечмоқда. Баъзида эса тасаввурлар ўртасида зиддиятлар пайдо бўлмоқда. Шундай экан, уларнинг бир — бири билан бўлган мунозарасини босиқлиқ билан ҳал қилиш керак.